tirsdag, desember 12, 2017





Publisert: 06.05.12

Rattet til DS "Hjørundfjord"



D/s ”Hjørundfjord ble i mars 1895 levert som bygg nr. 72 ved Trondhjems Mek. Verksted til Søndmøre Dampskibsselskab A/S i Ålesund.

I 1907 ble skipet forlenget og i samme anledning kraftig ombygget og ominnredet.
D/s ”Hjørundfjord” var et av de 34 skip som ble overtatt av Møre Fylkes Ruteselskap da dette selskapet ble etablert 1. juni 1920.

I anledning etablering av det nye fylkesrederiet, ble det også foretatt taksering av de overtatt skip. Om ”Hjørundfjord” het det den gang at skipet er 25 år, skroget er slitt og det vil nok trenge betydelige påkostninger.
Allerede påfølgende år ble skipet nok en gang ombygget og ominnredet.
Når rederiet 1. januar 1949 endret navn til Møre og Romsdal Fylkesbåtar var ”Hjørundfjord” fortsatt i selskapets tjeneste.


Skipet hadde sertifikat for føring av 140 passasjerer og var mest nyttet i ruter på Sunnmøre i tillegg til at skipet også i
mange år gikk i postruta mellom Eide og Ålesund.
Posten fra Trondheim via Kristiansund kom til Batnfjordsøra med dampskip.
Etter at Fursetfjellet var krysset kom posten til den tidligere skysstasjonen Eide mellom Hjelset og Kleive.
Herfra ble det ny båtskyss til Ålesund via Molde.
I 1951 ble ”Hjørundfjord” lagt i opplag før den året etter ble solgt til Hjalmar Frøynes, Borgund pr. Ålesund.
I 1957 kjøpte Øyvind Krogsæther, Veblungnes. Her ble skipet ombygget til motordrevet fraktefartøy og fikk samtidig
navnet ”Sandsvalen”. I 1963 ble gamle ”Hjørundfjord” slettet i skipsregisteret.

DS Hjørundfjord ved kai  Rattet utstilt i vinduet 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no