søndag, desember 17, 2017





Publisert: 27.09.13

Skipet av det runde bord

Fra minesveiping i Normandie til snurpefiske utenfor Averøy. Skipet «Sir Agravaine» levde et omflakkende sjøliv.

Basert på en suksessfull trålerdesign som Hall Russells brukte på tråleren «Star of Orkney», ble det i årene 1941 til 42 i Aberdeen, Skottland, bygget åtte eskortetrålere med tilsvarende design. Disse skipene tilhørte en type The Royal Navy kalte «Round Table Class» - alle fikk navn etter ridderne av det runde bord. Eskortetrålerne var utstyrt for minesveiping og var i tillegg vaktbåter. Samtlige åtte skip skulle overleve annen verdenskrig og to av dem skulle siden havne på Averøy hvor de ble ombygd til trålere.

Sjømilitær operasjon

HMT «Sir Agravaine» ble bestilt av The Royal Navy den 15.mars 1941, og var klar for innsats 12.juni 1942. Under krigen ble skipet benyttet som minesveiper. Da invasjonen i Normandie nærmet seg ble skipet beordret til å delta i Operation Neptune som var den sjømilitære delen av ilandstigningen i Frankrike. Her deltok «Sir Agravaine» med ansvar for den magnetiske minesveipingen. Men i 1946 var Agravaines dager talte, i alle fall som en del av The Royal Navy. Skipet ble da solgt til Great Western Fishing Co. i Aberdeen hvor det ble bygget om til tråler.

Ny nasjonalitet

I oktober 1954 kjøpes den forhenværende minesveiperen av Nils Utheim P/R på Kårvåg. Skipet bygges om for snurpefiske ved Bolsønes Verft hvor det så døpes om til «Utheim». To år senere, ved Ørens Mek. Verksted i Trondheim, blir «Utheim» nok en gang bygget om. Dampmaskinen byttes ut med en Vølund dieselmotor på 880 bhk, og skipet får nytt rorhus og sågar moderne instrumenter. Nå i 1957-sesongen fremstår skipet som et moderne kombinasjonsfartøy for trål- og snurpefiske.

I 1970 blir skipet imidlertid utsatt for maskinhavari og eierne beslutter å selge skipet. I 1971 kjøpes «Utheim» av Øyvind Taknes P/R for en million kroner. En Alpha Diesel-motor på 900 bhk settes inn, og tråleren må nok en gang tolerere et navnebytte. Fra nå av går skipet under navnet «Federal».

Til bunns

24. juli 1971 er «Federal» på arbeid. Skipet frakter 2000 hektoliter makrell på vei fra Shetland til Måløy. Men mellom klokken 18 og 19 oppstår en plutselig lekkasje. «Federal» får straks kraftig slagside og Skipper Einar Tøvik ser heldigvis alvoret i situasjonen. Mannskapet fordeles hurtig på lettbåt og flåte. Nødsignaler via averøysnurperen «Veslegut» når Ålesund Radio, og skipet «Perlon» fra Averøy som er på samme kurs som «Federal», plukker opp mannskapet etter cirka fire timer. Det tidligere ridderskipet forsvant i havet på ti minutter.

MINESVEIPER: M/S Federal ble bygd som eskortetråler og utstyrt for minesveiping. Etter krigen ble skipet ombygd for trål- og snurpefiske. (Foto utlånt av Sverre Chr. Taknes)




M/S Federal 

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no