torsdag, desember 14, 2017





Publisert: 08.05.13

Havets herre (M/S Sea Lord)

Fra NORDMØRSAVISA nr. 4/2013 - 8.5.2013:

HAVETS HERRE

I tykt og tynt, i storm og penvær, tjenestegjorde MS Sea Lord som sildefiskebåt i Norskehavet i noen hektiske år.

I 1953 dro Jens Gundersen til England for å kjøpe båt nummer to til sitt firma som drev produksjon og eksport av klippfisk fra brygga på Innlandet. Firmaet som ble grunnlagt i 1918 drev også sildoljefabrikk i Bolga. Den nyervervede båten bar imidlertid navnet Sea Lord, men særlig verdig eller prangende som navnet skulle tilsi, var den ikke der den lå på land med demontert motor.

Sea Lord var bygget av tre i Frankrike i 1947, og var på 107,4 fot. Den hadde en brutto tonnasje på 251 tonn og var utstyrt med en dieselmotor på 500 hestekrefter. Lastekapasiteten var 3000 hektoliter.

Sprang lekk

Sea Lord ble sjøsatt og slept til Haugesund hvor båt og motor ble totalrenovert ved Haugesund Mek. Verksted. I 1954 var Sea Lord, med fiskerimerke M-111-K, for første gang på storsildfeltet og hadde ved sesongslutt et resultat på 18 000 hektoliter. Den var også flere sesonger ved Island på sildefiske med snurpenot. Sea Lord ble aldri ombygget til ringnotfiske. Tråling ble også prøvd, dog uten særlig hell.

9. juni 1959 gikk Sea Lord fra Kristiansund til Island med Ole Sandvik som skipper. På turen over kom de ut for storm, og etter å ha bakket på været i 12 timer, ble de tatt av en brottsjø som slo båten lekk. Været ble bedre og de kom seg til Island hvor skadene ble reparert. Lørdag 11. juli satte Sea Lord kursen tilbake til Norge og Kristiansund med cirka 1800 hektoliter sild ombord. På hjemturen blåste det opp til sterk storm og lekkasjen de fikk på turen til Island ble slått opp igjen. Nå var det så kritisk at notbåtene ble oppbunkret og de ble lastet med proviant og mannskapet forberedte seg på å gå fra borde, selv om dette kunne bli svært vanskelig i den høye sjøen.

Kastet alt over bord

Mannskapet oppholdt seg i rorhuset hele tiden. Hjelp var det heller ikke håp om å få. Lugaren forut var allerede full av sjø, blandet med sildefett. Mannskapet byttet på å øse, mens lensepumpen gikk for fult, og mye ballast ble kastet over bord for å lette båten. Etter vel tre døgn løyet været og de kunne sette full fart til Kristiansund. Da hadde ikke mannskapet sovet på 4 døgn. I lugaren forut var det 300 til 400 hl gjørme. Denne turen er her kort beskrevet etter dagboknotater fra Gustav Vestheim som var sammen med sine brødre Karle og Johannes på denne turen.

Sea Lord hadde i 1964sin siste tur på fiskefeltene med loddefiske utenfor Finnmark. Grunnet maskinskade ble båten slept il Kristiansund. Her kjøpte Torbjørn Ulseth Sea Lord for 30.000 kroner. Utstyr ble demontert og solgt videre. Da Sea Lord skulle senkes i Halsafjorden i 1975, ble det litt dramatikk da rorhuset «tok av og for til himmels» under sprengingen av den en gang så stolte skuta.




SEA LORD.jpg 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no