søndag, desember 17, 2017
You are using an unverified account. Please verify your account by clicking on the link contained in the verification email we've already sent to you.





Publisert: 07.03.13

Fra Nordmøre til Arkhangelsk (D/S Surendalsfjord)

Fra NORDMØRSAVISA nr. 2/2013 - 7.3.2013:

FRA NORDMØRE TIL ARKHANGELSK

Siste ruteskip før Møre Fylkes Ruteselskap fikk sin siste reis ut fra Nordmøre til Russland.

Dampskipet Surendalsfjord var det siste ruteskipet som ble bygget i de lokale rederiene i fylket vårt før de fleste av dem samlet seg om Møre Fylkes Ruteselskap den 1.juni 1920.

Skipet var bestilt ved Aker Mek. Værksted av Nordmør Dampskibsselskab og ble levert i februar 1915. Surendalsfjord var bygget for å møte de krav til komfort som etter hvert gjorde seg gjeldende på passasjerskipene. Samtidig skulle fartøyet være klar for å møte det antatte betydelige trafikkgrunnlag mellom Kristiansund og Sunndalsøra på grunn av utbyggingen av Aura-anlegget.

Ombord i Surendalsfjord skulle det være bra. Her var damelugarer og sovelugarer. Det var vannklosetter med automatisk vannspyling, førsteklasses røykelugarer og livbåter på så vel kommandobrua som på promenadedekket. Det var dampankerspill og dampspill for innhiving av fortøyningstau. Elektrisk lys var installert over alt, selv i lasterom som i «restaurasjonskjeller» og så vel i kompass som i sidelanterner og i topplanterner.

Passasjersertifikatet var for 400 plasser, farten var 12,5 knop og fartøyet var 151,5 fot langt. Maskinen ombord var en trippel ekspansjonsmaskin på 700 hestekrefter.

Polfarersalg

Første verdenskrig førte til umiddelbar stans i Aura-utbyggingen, og Surendalsfjord lå mest i opplag inntil skipet sommeren 1915 ble satt inn i en nyopprettet rute fra Kristiansund via Ålesund til Bergen.

På tross av at ruten gikk relativt godt økonomisk, ble skipet etter et års tid tatt ut og solgt til Russland. Her skulle Surendalsfjord anvendes som inspeksjonsskip i Hvitehavet, Karahavet og langs Murmanskkysten.

Salget foregikk med polfareren Otto Sverdrup som mellommann. 15. juli 1916 ble det utferdiget skjøte til Sverdrup med en kjøpesum på 435 000 kroner og 2. august ble skjøtet registrert i Skipsregisteret i Kristiansund.

Dagen etter forlot Surendalsfjord Kristiansund for siste gang. Det var mannskap fra Nordmør Dampskibsselskab som selv leverte skipet til de nye eierne i Arkhangelsk. Mannskapet returnerte til Norge ved å reise Russland på langs ned til Leningrad, deretter over til og gjennom Sverige og videre hjem til Kristiansund.

Dampskipet Surendalsfjord (Foto: MRF/Fjord1s arkiv)




SURENDALSFJORD- foto fra MRF.jpg 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no