torsdag, desember 14, 2017





Publisert: 11.04.13

Dramatisk påske (M/S Blåna)

Fra NORDMØRSAVISA nr. 3/2013 - 11.4.2013:

 

DRAMATISK PÅSKE

Tross de mest moderne instrumenter for navigasjon, sank Blåna fra Kristiansund i påska 1965.

Blåna ble i august 1957 levert til Backers Rederi i Kristiansund. Det 145,6 fot lange fartøyet på 500 tdw ble levert av Thaules mekaniske verksted på Avaldsnes. Skipet var utrustet med en sekssylindret 390 bhk levert av MaK Maschinenbau i Kiel.
Blåna var et moderne og effektivt lastefartøy av den mindre typen. Skipet var helsveiset og bygget til den høyeste klasse ifølge Det Norske Veritas. Alle moderne navigasjonsinstrumenter fantes om bord.
Den 23. januar 1958 var den vel fire måneder gamle Blåna på reise fra Göteborg til Kragerø for å laste stein. Klokken tre om natta gikk båten i storm og snøtykke på grunn ved Jomfruland. Skipet lå cirka 75 meter fra land godt fast på store rullesteiner.
Mannskapet ble berget ved at det ble skutt en redningsline mellom land og skipet, og en av livbåtene ble trukket til land. Skipet fikk store bunnskader, men ble senere trukket av grunnen og ført til Porsgrunn for reparasjoner.

Dramatisk påskemorgen 
Ved påsketider 1965 var Blåna på reise mellom Trondheim og Hamburg lastet med kobberkonsentrat. Da påskeaften var i ferd med å bli påskemorgen klokken 23.45 om kvelden sank Blåna 25 kvartmil fra Lista fyr.
Da satt allerede mannskapet på 8 mann i den ene livbåten. Alle var fra Kristiansund eller nærliggende distrikter. Et kvarter tidligere hadde fartøyet sendt ut nødmelding. En plutselig slagside hadde nettopp oppstått.
Kapteinen om bord, Kåre Vågen fra Kvalvik på Frei, var ikke i tvil. Fartøyet måtte oppgis og mannskapet måtte komme seg fra borde snarest mulig. Farsund Radio ga beskjed til fartøyer i nærheten om å være på utkikk etter en livbåt fra Blåna.
Nødmeldingen ble fanget opp av Astera fra Bergenske. Hun var på vei fra Rotterdam til Stavanger.
– Vi fikk en skreddersydd posisjon, og vi la om kursen og satte full fart, uttalte kapteinen på Astera til avisene da skipet klappet til kai i Stavanger påskemorgen.

Lite dramatikk lell
Lettmatros Gunnar Kjøl fra Meisingset i Tingvoll sto på brua når fartøyet begynte å krenge. Som svar på spørsmål fra pressen om det var dramatiske sekunder, ristet Kjøl på hodet og fortalte at det ikke var spesielt dramatisk. Straks fartøyet la seg over, ble frivakten tørnet ut. Alle var således oppe når mannskapet ble klar over at fartøyet ikke kunne reddes. Lettmatros Kjøl tilføyde imidlertid at mannskapet likevel ikke rakk å gå ned i lugarene for å hente private effekter. Da fartøyet ble forlatt var slagsiden så sterk at man kunne bare få ut livbåten på le side. Det var imidlertid god plass om bord og etter drøyt to timer ble folkene i livbåten plukket opp av Astera. (Foto: Per Alsaker, Bergen)



BLÅNA.jpg 


(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre  |  nettsiden er designet og utviklet av  

(C) Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre | produsert med ROW fra Ramvik.no